måndag 6 januari 2014

Mål och ambitioner inför 2014

Som utlovat kommer här ett lite längre inlägg om mina mål och ambitioner inför 2014. År 2013 slutade med att jag mosade i mig både det ena och det andra. Tror jag åt mer snabbmat i december än vad jag gjort under hela året. Julen är verkligen en tid att unna sig, det vill jag ändå klargöra. Man ska inte sitta och peta i maten på julafton. Men min julafton sträckte sig genom nästan hela december och det får jag sota för nu när jag inte alls trivs med mig själv.

Som läget är just nu lever jag praktiskt taget i min nya mjukisdress. Alla andra kläder känns trånga och bökiga att få på sig. Fast jag vet ju att det snabbt kan ändras bara av att äta rätt.


Hello sexy..
 
Såhär tänker jag med kosten under 2014:
 
- I veckorna har jag som ambition att äta väldigt "clean" mat, dvs en ganska enkel kost med kyckling, fisk, kött, ris, potatis, broccoli, mandlar, gröt m.m. Lite så som jag åt under min periodiska fasta. Jag kommer dock INTE att äta enligt periodisk fasta även om det gav bra resultat under augusti. Den sortens kostschema passar inte när man pluggar och koncentrationsnivån behöver vara 100% redan från arla morgonstund.
 
- Jag kommer att ha en ätar-dag per vecka där jag unnar mig allt det där jag avstår under veckorna. Att ge sig på ett liv helt fritt från socker och frestelser är beundransvärt men även lite dumt. Det är större risk att ge efter och att misslyckas med ett kostschema som är alldeles för strikt. En stor eloge till er som faktiskt försöker ge er på det, men jag måste se till mig själv och jag tror att min ätar-dag kommer att vara en bra morot för mig under veckorna.     

 
Resultat från årets periodiska fasta.
 
 
Vad beträffar träningen avslutade jag 2013 med att se en hel del positiva resultat även om kosten inte fungerade som jag ville. Jag började om från scratch med styrketräningen vilket visade sig ge bättre resultat än när jag kastade tunga vikter omkring mig i högt tempo. Jag komprimerade mina träningspass och besöker nu gymmet 3 ggr/vecka istället för 4 ggr/vecka. Det gjorde att jag blev mycket mer motiverad att gå till gymmet och att jag kan känna att jag "längtar" dit.
 
Jag har även hittat två olika sätt att utöva cardio på som verkligen passar mig. Jag har hittat kärleken i backintervaller och tabata-intervaller, två pass som båda är korta men väldigt intensiva. Det passar mig att jobba intensivt eftersom jag då inte har tid att tänka på hur otroligt tråkigt jag egentligen tycker det är med cardio-träning.
 
 
Svettfläckar, ja tack!
 
 
Såhär tänker jag med träningen under 2014:
 
- Fortsätta med mina gympass.
 
- Träna fotboll och cardio.
 
- Ha vilodag på lördagar. Eftersom jag blivit tilldelad att jobba nästan varje lördag detta år har jag bestämt att den dagen behöver vara helt fri från träning och andra "måsten".
 
 
 
 
Men varför gör jag då detta? Vad vill jag åstadkomma egentligen?
 
1. Jag vill se nya resultat.
2. Jag vill trivas med mig själv.
3. Jag vill utmana mig själv.
4. Jag vill testa något nytt.
5. Jag vill hitta en passande livsstil.
 
 
 
Förstår att detta blir lite klyschigt. Nytt år, nya möjligheter right? Nej men allvarligt, det här är precis vad jag behöver, en nystart. Nyårslöften hit och nyårslöften dit, jag ser det inte riktigt så. December gick lite downhill men nu är jag back on track. En liten spark i baken på mig själv. En extra knuff i ryggen. En nystart. Så ser jag det.
 
Men jag har en del annat jag vill uppnå under 2014 också, något som man kanske kan betrakta mer som nyårlöften:
 
1. Lära mig stå på händer.
2. Lära mig gå på händer.
3. Springa ett lopp. (Vilket som helst, skulle gärna anmäla mig till flera stycken men det kostar ju skjortan om man vill delta i alla härliga lopp. Minst ETT vill jag springa i år igen!)
4. Involvera mig politiskt (Har inget med träning och kost att göra men hör ändå till något jag vill åstadkomma under året) 
 
Så, nu är jag redo för 2014. Bring it!!
 

 
 

Inga kommentarer: